Dödergök

"Den tar mig från radhusidyll rakt in i kvinnomisshandelns mörkaste verklighet och ställer en rad obekväma och obehagliga frågor på vägen.”

I ett stillsamt radhusområde strax söder om Stockholm finner Maria Allende drömhuset för sin lilla familj. Tobias och Maria har länge letat efter hus med trädgård för tvååriga Alma att leka i, och det perfekta huset till överkomligt pris har inte varit lätt att hitta.
Men den sköra tillvaron i den nya bostaden sätts i gungning när den fasansfulla sanningen om husets tidigare ägare blir känd. Maria Allende börjar gräva i historien, men är inte beredd på den verklighet som döljer sig bakom fasaderna.
Samtidigt ställs åklagare Madeleine Edwards inför nya utmaningar, både i domstolen och hemma. Tonårsdottern Alexandra saknar sin hårt arbetande mamma, men ett märkligt dödsfall med kopplingar till hedersvåld kräver Madeleine Edwards fulla uppmärksamhet.

Med Dödergök har Katarina Wennstam skapat en spänningsroman om brott som i regel går strafflösa och återigen avslöjar hon några av det svenska samhällets allra djupaste fördomar.

”Jag kan inte släppa Katarina Wennstams spänningsroman Dödergök. Den tar mig från radhusidyll rakt in i kvinnomisshandelns mörkaste verklighet och ställer en rad obekväma och obehagliga frågor på vägen.”

Skånska Dagbladet

”Den bästa kriminalroman jag har läst i år är Katarina Wennstams Dödergök, som elegant förenar två olika och välkonstruerade kriminalgåtor med ett genomgående tema – våld mot och förnedring av kvinnor – och dessutom bjuder på levande och nyanserade personporträtt och stor berättarglädje. Katarina Wennstam är något så ovanligt och beundransvärt som en författare som väljer att låta berättelsen, inte stilistiken, dominera.”

Sydsvenska Dagbladet

”Vill man bara ha sommarunderhållning utan eftertanke, undvik Wennstam. Hon har nämligen viktiga saker på hjärtat. Hon vill oss något! Mest av allt vill hon rucka på vår verklighetsuppfattning. Historien har en könspolitisk tvist, javisst, men den är jäkligt välorkestrerad och otraditionellt sammansatt i sin djupt oroande tematik som bygger på strama dialoger och helt igenom trovärdiga personskildringar. Med en känslomässig åktur i minne anbefalles Wennstams smittande vrede å det varmaste.”

Politiken.dk

”Jag hoppas innerligt att Wennstam får den läsarskara hon förtjänar, för hennes böcker är läsvärda både som romaner och samhällsbetraktelser. Men framför allt hoppas jag att alla som läser Dödergök får sig en tankeställare och … nästa gång gång funderar vad som döljer sig bakom ordet ’familjetragedi’ i tidningsnotisen.”

Hallands-Posten